Zamyšlení nad protikladností protikladů
„Nikdy to nedělej.“
Normálně bychom tuto větu pochopili tak, že to něco nemáme dělat. Jenže ta věta obsahuje dva zápory! Takže nám sděluje, že v časovém rozmezí „nikdy“ nemáme danou věc dělat. „Nikdy“ je samozřejmě nikdy. To znamená, že vždy (což je opak nikdy) to máme dělat. Sděluje nám tedy přesný opak. Takovéhle dva zápory ve větě používáme denně a ani si to neuvědomujeme. Proto se nemůžou matky svých dětí divit, když jejich děti udělají přesný opak toho, co jim řekly. A je jedno, jestli se jedná o větu typu „Už nikdy se toho nedotýkej.“ nebo o příkaz „Nikdy tě už nechci vidět pít alkohol.“
Stejný způsob uvažování by se mohl použít i na texty v reklamách. Tím myslím, že často můžeme vidět hlášku „sleva – 25 %“. Sleva je vlastně snížení ceny, to logicky znamená mínus. Když tedy slovo „sleva“ nahradíme mínusem, dostaneme „- (- 25 %)“. A každý přeci ví (tedy alespoň všichni, kdo jsou minimálně na druhém stupni základní školy), že když jsou někde dva mínusy za sebou, je to vlastně plus. V konečném výsledku tedy dostaneme „+ 25 %“, což je zdražení původní ceny o 25 %. I přesto to každý na první pohled pochopí jako snížení původní ceny o 25 %. Takže si nepleťte hlášky „sleva – 25 %“ a „sleva 25 %“, protože vás chtějí okrást, jen si to v tu chvíli neuvědomujete!